Czy stworzenie zgranego zespołu jest łatwe?

307

Czy stworzenie zgranego zespołu jest łatwe? Same umiejętności i wysokie kwalifikacje nie wystarczą, by wykonywana praca przebiegała bez uwag. Należy wykonać analizę osobowości i temperamentu aby być w 100 % pewnym, że to dobry wybór.

Każdy człowiek ma swój ulubiony kolor, w ubraniach o danym kolorze nasze samopoczucie jest lepsze nie wspominając o tym, że czujemy się bardziej pewni siebie. Barwy mogą mieć duży wpływ na to to jak się czujemy czy nawet na nasze zachowanie. Według wielu podręczników kolor czerwony kojarzy nam się z aktywnością, agresją czy żywiołowością. Niebieski kolor natomiast oznacza wyciszenie, zielony nadzieję… i odpoczynek. Na podstawie łatwo dostępnych skojarzeń powstał model Insights, który konkretne temperamenty i schematy zachowań przypisuje do barwy.

Metodologia tworzenia zgranego zespołu

Metodologia Insights powstała na bazie psychologii osobowości Junga, same kolory nie stoją u progu modelu Insights. Szwajcarski psycholog wyróznia trzy pary przeciwstawnych typów. Ekstrawersja – Introwersja, Myślenie-Uczucia, oraz Doznania-intuicja. Pierwsza para ma za zadanie określić kompetencje psychologiczne dotyczące świata wewnętrznego i zewnętrznego. Druga para czyli myślenie-uczucie to przeciwstawne typy w sposobie określania wartości i podejmowania decyzji. Ostatnia para znaczeń klasyfikuje przetwarzanie i odbieranie informacji z otoczenia.

Podczas badań wyróżniono cztery kluczowe typy zachowań, którym odpowiadają konkretne barwy.

• Czerwony- działanie
• Niebieski – analiza
• Zielony- stosunki międzyludzkie
• Żółty – komunikacja

Model Insights wpisano w koło, co dało w sumie osiem typów energii. Są to motywator, zdobywca, mentor, doradca, inspirator, koordynator, obserwator czy reformator.

zespołu
Obrazek model insights (źródło www.deintegro.com)

Model wpisano w koło, na którym zaznaczono także pośrednie wzorce osobowości, co dało w sumie osiem typów energii. Są to: zdobywca, motywator, inspirator, doradca, mentor, koordynator, obserwator i reformator.

Zbadanie temperamentu naszych pracowników pomoże nam stwierdzić, z jaką osobą mamy do czynienia i jak będzie wyglądała jej praca. Im bardziej zróżnicowany będzie nasz zespół, tym większa jest jego wartość i zdolność do wykonywania wielu skomplikowanych zadań.

Już na etapie rekrutacji pracowników warto zbadać ich typy energii, by zatrudnić osoby które odnajdą się wśród pozostałych członków firmy. Zatrudnienie pracowników o kolorze niebieskim będzie trudno zmobilizować ich do pracy grupowej.

Reklama