Czyszczenie kuchni według japońskiej 5S

1921

Japońska zasada 5S jest obecnie powszechnie uznawana za wysoce efektywny sposób prowadzenia środowiska produkcyjnego w fabrykach czy warsztatach przemysłowych. Można sobie zadać pytanie, czy można podobnie stosować tę zasadę do czyszczenia kuchni?

Jeżeli prowadzicie lokal gastronomiczny to priorytetem jest przygotowywanie i serwowanie atrakcyjnych i smacznych potraw dla coraz bardziej wymagających Klientów. Jeżeli do lokalu uczęszcza duża ilość gości, może to doprowadzić do bałaganu i nieporządku kuchni.

HoReCa nieodłącznym elementem branży utrzymania czystości

Czyszczenie kuchni należy do szefa

Za utrzymanie czystości w kuchni komercyjnej jest odpowiedzialny szef kuchni, ale co w przypadku kiedy będzie on zbyt zajęty przygotowywaniem i wydawaniem najwyższej jakości potraw? Wtedy mogą umknąć mu drobne szczegóły jak nieodłożony sprzęt, który znajduje się w niewłaściwym miejscu. Czyszczenie kuchni wtedy spada na dalszy plan.

Idealna kuchnia, to taka, w której personel pracujący w kuchni może swobodnie przemieszczać się po pomieszczeniu. Gdy wszystko jest poukładane w odpowiednim miejscu, kucharze i pracownicy wspomagający mogą efektywnie wykonywać swoją pracę. To na pewno pomoże w pracy i jednocześnie zmniejszy stres.

Według obserwacji specjalistów z firmy Esity, którzy przyglądali się pracy na kilku komercyjnych kuchniach w różnych częściach Europy, doszli do wniosku, że problemy z jakimi borykali się pracownicy występują także w środowisku przemysłowym.

Co to jest zasada 5S?

W wielkim skrócie zasada 5S służyć ma podniesieniu bezpieczeństwa na stanowiskach pracy w połączeniu ze zwiększeniem produktywności. Czystość , porządek i dobra organizacja miejsca pracy mają duży wpływ na produktywność, stabilność procesów oraz wyeliminowania marnotrawstwa.

Czyszczenie kuchni

5S składa się z pięciu elementów, które wyznaczają kolejność wdrożenia. W każdym z nich realizowane są określone działania:

1S (Seri) – Selekcja/sortowanie: identyfikacja i usunięcie wszystkich przedmiotów, które są zbędne na stanowisku pracy.

2S (Seiton) – Systematyka: uporządkowanie i wyznaczenie miejsc dla wszystkich przedmiotów, które pozostały po 1S. Przedmioty powinny być łatwe do znalezienia i co za tym idzie ich odłożenie powinno nie sprawiać kłopotu.

3S (Seiso) – Sprzątanie: utrzymanie stanowisk pracy w czystości. Wymaga to określenia, co należy sprzątać, kiedy i kto ma to robić.

4S (Seiketsu) – Standaryzacja: Opracowanie i wdrożenie standardów dla pierwszych trzech kroków.

5S (Shitsuke) – Samodyscyplina/Samodoskonalenie: Utrzymanie wprowadzonych usprawnień na stanowiskach pracy.

Eksperyment marki Tork® udowadnia, że dobór odpowiednich narzędzi higieny polepsza funkcjonowanie kuchni

Wracamy do kuchni

Wdrożenie 5S do obiektów gastronomicznych może okazać się strzałem w 10. Czyszczenie kuchni stanie się dużo łatwiejsze, a także samo przygotowanie wyrafinowanych posiłków będzie szybsze i bez zbędnego stresu. Dobra organizacja pracy i postępowanie według japońskiej metodologii 5S może przysłuży się nie tylko ekipie na kuchni, lecz także właścicielom, którzy dostrzegą poprawę produktywności.

Kluczowym wyzwaniem w każdej kuchni jest znalezienie równowagi między zarabianiem pieniędzy a optymalizacją wydajności. Należy się także upewnić, że standardy higieny są na najwyższym poziomie. To nie tylko tworzy dobry przepływ, który z kolei daje pracownikom nową, energie.


Jeżeli podobał Ci się artykuł i chcesz być na bieżąco informowany o nowościach w serwisie informacyjnym Branży Czystości, zapisz się do naszego Newslettera TUTAJ!

Reklama