Pozycjonowanie strony internetowej firmy sprzątającej

1202
reklama

Z pewnością wielu z Was, raz na kilka dni odbiera telefony, gdzie głos w słuchawce proponuje pozycjonowanie strony internetowej firmy. Czy warto pozycjonować firmę z branży czystości?

Podejmując decyzję o tym, czy zlecić komukolwiek usługę pozycjonowania strony internetowej, warto wiedzieć za co się płaci. Trzeba sobie zatem zadać pytanie: czym jest to całe pozycjonowanie? Odpowiedź mogła by być przedmiotem osobnego artykułu, jednak na potrzeby tego konkretnego tekstu, przyjmiemy że większość z czytelników wie mniej więcej co i jak , a w artykule będą pewne uproszczenia i uogólnienia, np. pozycjonowanie nazwę SEO. Nie gniewajcie się proszę – w pozycjonowaniu zmiany zachodzą bardzo szybko, a temat jest tak rozległy, że nie da się wszystkiego streścić w jednym artykule. O czym z resztą za chwilę się przekonacie.

Pozycjonowanie w telegraficznym skrócie

Spłycając temat, można powiedzieć, że pozycjonowanie stron to wpłynięcie na algorytm wyszukiwarki (Google), aby pożądana strona była wyżej niż inne w wynikach wyszukiwania.

Brzmi prosto, ale jak się to robi? Wyżej padło określenie „algorytm”. I to jest słowo klucz w zrozumieniu o co w tym wszystkich chodzi. Firma Google posiada produkt jakim jest wyszukiwarka (jej udział w rynku to ponad 90%). Aby utrzymać swoją pozycję na rynku, Google stara się sprawić, aby użytkownicy tejże wyszukiwarki otrzymywali wyniki, najbardziej odpowiadające zapytaniu, które wpisali. W tym celu Google wykorzystuje specjalny, ale nikomu nie znany w całości, algorytm. Algorytm ten decyduje o miejscach przyznanych poszczególnym stronom. Pozycjonowanie ma za zadanie, mówiąc wprost, oszukanie algorytmu (chociaż chyba lepiej byłoby użyć słowa: przechytrzenie). Mówi się, że czynników rankingowych jest nawet kilkaset. Jedne mniej ważne, inne bardziej. Upraszczając, wartość strony dla wyszukiwarki ogranicza się do: treści Twojej strony, jej walorów technicznych oraz do informacji o innych stronach kierujących (linki) do Twojej.

Czy pozycjonowanie jest mi potrzebne?

W natłoku bombardujących Cię telefonami firm pozycjonerskich, musisz zastanowić się przede wszystkim, czy jest Ci to potrzebne. Teoretycznie, w tym miejscu powinna paść odpowiedź: TAK/NIE. Nie da się jednak jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Jak lubią mawiać wszelkiej maści prawnicy: to zależy.

Pozycjonowanie to inwestycja. Jeśli inwestujesz swoje środki w ten rodzaj marketingu warto przeliczyć, czy Ci się to opłaci. Kalkulując, musisz zdawać sobie sprawę z tego, że pozycjonowanie to proces. Nie jest to czynność jednorazowa – pstryk i już. Na działania podejmowane dziś, wyszukiwarka może zareagować dopiero po kilku tygodniach, a nawet miesiącach. Plus z pozycjonowania jest taki, że najczęściej jego efekty w postaci wzrostu widoczności Twojej strony będą utrzymywały się przez dłuższy czas. Jednak skoro to proces, to wymaga monitoringu, analiz, koordynacji, sprawozdawczości. Jak zapewne wiesz, dobre usługi kosztują. Zatem najtańsze oferty za 99 czy nawet 399 zł od razu możesz wyrzucić do kosza.

Pozycjonowanie, zwłaszcza w formule zlecenia tej usługi na zewnątrz nie jest dla każdego. Wymaga analizy branży, analizy konkurencji, oraz oszacowania jego opłacalności.

Uważaj na firmy pozycjonujące

Prawda jest okrutna. Zdecydowana większość wykonawców ma Cię w nosie – chcą tylko zarobić. Ci, którzy z tego żyją, będą Cię przekonywali, że wręcz musisz się pozycjonować. Zrobią niemal wszystko, aby Cię namówić do skorzystania z ich oferty. Nawet skłamią. Niestety, takie są fakty poparte doświadczeniami własnymi i moich Klientów. Branża SEO jest pełna nierzetelnych wykonawców bazujących na telemarketingowej łapance nieświadomych klientów. Pewnie to znacie, także ze swojego podwórka. To właśnie takie nieuczciwe działania były podstawą mojego zainteresowania się SEO – klienci, którym robiłem strony byli notorycznie oszukiwani i naciągani przez „firmy pozycjonujące”.

Od czego zacząć pozycjonowanie firmy sprzątającej?

Niewątpliwie od zrozumienia czym jest pozycjonowanie oraz mniej więcej na czym polega. Znając podstawy, po pierwsze zdobędziesz umiejętność odróżnienia rzetelnego pozycjonera od naciągacza. A po drugie… będziesz mógł samodzielnie pozycjonować swoją stronę.

Podejmując decyzję o rozpoczęciu procesu pozycjonowania warto zacząć od analizy słów kluczowych, dla których chcemy być wysoko w Google. Jak to zrobić? Jest wiele metod. Jedną z podstawowych jest użycie narzędzia Planer Słów Kluczowych dostępnego w Google Ads:

Sprzątanie Gdańsk Google Planner

Na przykładzie „sprzątanie Gdańsk” otrzymaliśmy informację, że średnia miesięczna liczba wyszukiwań wynosi od 100 do 1000.

To samo narzędzie, posiada też funkcję „poznaj nowe słowa kluczowe” i podpowie nam inne warte uwagi słowa, na które warto się pozycjonować:

Sprzątanie Gdańsk Słowa kluczowe

Dobór głównych słów kluczowych jest niezwykle ważny, gdyż będzie miał także wpływ na treści, jaki powinny się znaleźć na Twojej stronie internetowej.

Planując treści na swojej stronie warto skorzystać także z autouzupełniania -wyszukiwarka podpowiada wyrażenia, którymi posługiwali się inni użytkownicy.

Podpowiedzi Google

Strona internetowa firmy sprzątającej

Posiadając wiedzę o tym co potencjalni Klienci wpisują w wyszukiwarkę, żeby znaleźć usługi które świadczysz możesz przystąpić do optymalizacji swojej strony internetowej. Poprawa strony pod kątem SEO to absolutna podstawa do skutecznej walki o wysokie pozycje. Z jednej strony polega ona na zoptymalizowaniu treści witryny, które powinny być oryginalne, obszerne, zawierające odpowiednie słowa kluczowe, urozmaicone grafikami oraz odpowiednio podzielone na bloki.  Z drugiej zaś, to czynność bardziej techniczna, która polega na odpowiednim użyciu HTMLa dla tytułów stron, opisów meta description, nagłówków, atrybutów ‘alt’ i ‘title’ użytych na stronie grafik (oraz ich rozmiarów). Nie bez znaczenia są także: szybkość wczytywania, właściwa struktura strony (linkowania wewnętrznego), poprawność wyświetlania na urządzeniach mobilnych, a także certyfikat SSL.

Co może Ci dać porządna strona internetowa?

Przykład z własnej praktyki – nowa strona wdrożona na przełomie wakacji 2019. Efekt? W sierpniu 77 użytkowników, w styczniu 660 (według narzędzia Google Analitycs).

Dobra strona internetowa to gwarancja skuteczności

Powyższy screen jednoznacznie pokazuje, że samo posiadanie strony to za mało. W przypadku lokalnych firm usługowych, prawidłowo wykonana i zoptymalizowana strona internetowa przyczynia się do znacznej poprawy pozycji na wiele słów kluczowych i wzrostu widoczności.

Widoczność i wzrost liczby odwiedzin to jedno. Dobra strona internetowa, powinna nie tylko być odwiedzana, ale również powinna przynosić klientów. W tym celu musi być estetyczna, czytelna, szybka i skuteczna. Powinna używać języka korzyści, zachęcać potencjalnego klienta do wykonania określonych interakcji (np. przy użyciu przycisków CTA – call to action – wezwanie do działania: zadzwoń, napisz itd.).

Pozycjonowanie gwarancją sukcesu firmy sprzątającej?

Oczywiście dobrze wypozycjonowana strona może dostarczać Twojej firmie nowych Klientów, jednak nie gwarantuje Ci sukcesu. Zdobywanie Klientów przez stronę www to tylko jeden z możliwych kanałów. Planując strategię marketingową swojej firmy nie powinieneś stawiać wyłącznie na stronę. Pewnie się ze mną zgodzisz, że najlepszym możliwym kanałem są polecenia – zawsze i w każdej branży. Polecenia mogą także mieć formę internetową. Sami z pewnością nie raz sprawdzaliście, na przykład przed pójściem do restauracji, jej opinie w Google. W branży czystości to też działa. Usługa, dobrze znana wszystkim – Mapy Google, które zazwyczaj pojawiają się powyżej naturalnych wyników wyszukiwania, dlatego warto dbać o wizytówkę swojej firmy w mapach, pozyskiwać opinie zadowolonych klientów, dodawać w niej wpisy i zdjęcia.

Sprzątanie Kraków Wizytówka Google

Pozycjonowanie, mapy Google, co jeszcze?

Prócz platform, gdzie możesz zaoferować swojego usługi, jak np. OLX, aktywności w social media (Facebook, Instagram itd.) lub warto rozważyć reklamowanie się poprzez Google. Ostatnie zmiany w wyglądzie stron w wynikami wyszukiwania lepiej eksponują reklamy. Ewidentnie firma Google będzie dalej szła w tym kierunku, aby reklamodawcy korzystający z Google Ads otrzymywali skuteczną usługę i chętniej wydawali swoje budżety marketingowe właśnie na ten kanał.

Firma sprzątająca Łódź przykład Google Ads

Podsumowanie

Jeśli dobrnąłeś do tego momentu, to gratuluję. Znaczy to, że jesteś bardzo zainteresowany ogólnie pojętym marketingiem internetowym na rzecz swojej firmy z branży sprzątającej. Wiesz już, że pozycjonowanie to tylko jeden z kanałów służących do pozyskania nowych klientów. A czy warto się pozycjonować? Myślę, że tak. Trzeba to jednak robić z głową. Wydać pieniądze jest niezwykle łatwo, dużo trudniej, jest to zrobić z głową.

Pozycjonowanie – czy dasz radę robić je samodzielnie?

Pozycjonowanie, zwłaszcza w przypadku lokalnych firm usługowych, nie jest żadną wiedzą tajemną. Można je robić samemu, a na efekty liczyć już po kilku tygodniach. Zacznij od optymalizacji lub budowy od nowa swojej strony. Dobra strona firmy sprzątającej, niemal sama się pozycjonuje. Opanuj podstawy takich narzędzi jak Google Search Console oraz Google Analitycs – będą Ci niezwykle przydatne. Content is king – pisz dobre treści na swoją witrynę i prowadź bloga. Dbaj o wizytówkę Google. Pozyskuj linki kierujące do Twojej strony (tutaj jednak musisz poczytać o linkbuildingu, gdyż link linkowi nie równy).

Jeśli znasz podstawy HTML, masz w miarę lekkie pióro, to wspomagając się… Google i różnymi blogami z branży SEO z pewnością sobie poradzisz. Warto także sięgnąć po wydaną pod koniec ubiegłego roku książkę SEO PLAYBOOK Sławomira Czajkowskiego.

SEO Playbook Sławomir Czajkowski

Zlecenie pozycjonowania na zewnątrz

Nie każdy ma dryg do pisania, nie każdy lubi marketing. Nie ma takiego obowiązku, aby znać HTML czy ogarniać zarządzanie stroną WordPress. Każdy, z Was, czytelników tego artykułu z pewnością jest na innym etapie budowania swojej firmy sprzątającej. Ci, którzy są na początku drogi być może chętniej sami podejmą naukę pozycjonowania. Masz sporą liczbę klientów, ale chcesz wzbić firmę na na jeszcze wyższy poziom? A może wolisz skupiać się na pracy firmy i realizacji zleceń, a nie na marketingu strony www? Prawdopodobnie będziesz wolał zakupić usługę pozycjonowania.

Przy wyborze współpracownika w zakresie SEO, który ma Ci pomóc, albo Cię wyręczyć, musisz zachować ostrożność. Zdobądź podstawy, nie rób tego będąc całkowicie zielonym w tym temacie. Jako właściciel firmy, nad pozycjonowaniem musisz czuwać, a nie tylko płacić i bezrefleksyjnie wierzyć na słowo. I tu uwaga – nie zawsze to musi być firma, gdzie wykupisz jakiś „abonament”. To może być także tzw. freelancer, z którym skonsultujesz planowane działania, albo który wykona optymalizację strony. Może to być także copywriter, który za Ciebie napisze wartościowe teksty do oferty lub na firmowego bloga.

Powodzenia!

AUTOR

Emil Wiatrak A1 komputeryEmil Wiatrak – przedsiębiorca, od 2008 roku prowadzi firmę informatyczną A1 Komputery, zajmującą się między innymi tworzeniem stron internetowych i ich pozycjonowaniem.

Zainteresowany nie tylko SEO, ale także ekonomią, polityką, marketingiem oraz ochroną prywatności.

 

 

 

 

Reklama