Niska cena samych produktów do utrzymania czystości i dezynfekcji niekoniecznie oznacza, że cały proces utrzymania higieny okaże się efektywny kosztowo. Receptą na poprawę efektywności kosztowej są wzrost wydajności sprzątania i dezynfekcji z pomocą profesjonalnych preparatów, poprawa wiedzy personelu sprzątającego oraz stały monitoring czystości – elementy, które tworzą komplementarny system higieny. Dziś część pierwsza z cyklu o efektywności kosztowej systemu higieny, czyli kilka słów o składach profesjonalnych środków czystości, które wpływają na wydajność i efektywność rozwiązań, oraz systemach dozujących.
Porównajmy liczbę składników w karcie charakterystyki profesjonalnych produktów do utrzymania czystości i chemii gospodarczej dostępnej w sprzedaży detalicznej. Na formuły produktów profesjonalnych, takich jak te z linii MEDICLEAN, składa się wiele substancji, podczas gdy w przypadku chemii gospodarczej często jest to tylko jeden składnik. Bogaty skład wpływa na jakość produktów – rozumianą jako skuteczność usuwania konkretnych zabrudzeń, np. rdzy, tłuszczów, substancji organicznych czy pozostałości środków do dezynfekcji – a ta przekłada się na wydajność. Produkty jednoskładnikowe lub oparte na składnikach przeznaczonych do tworzenia tzw. chemii gospodarczej („domowej”) dozuje się w o wiele większych stężeniach niż wieloskładnikowe, co znacznie wpływa na cenę roztworu roboczego i kosztów sprzątania. Czas posprzątania i domycia powierzchni takimi produktami jest znacznie dłuższy, co z kolei zwiększa koszty pracy personelu.
Symulacja pokazuje, ile rzeczywiście kosztuje przygotowanie roztworu roboczego do mycia podłogi, biorąc pod uwagę chemię gospodarczą dostępną w popularnych supermarketach i środki profesjonalne. Do przygotowania 10 litrów roztworu roboczego potrzeba 4 nakrętek, czyli 160 ml, środka z grupy chemii gospodarczej lub 25 ml superkoncentratu MEDICLEAN 110 Floor. Koszt 10 litrów roztworu ze środkiem nieprofesjonalnym wyniesie ok. 1 zł, podczas gdy cena tej samej ilości roztworu preparatu MEDICLEAN to zaledwie 0,21 zł, czyli ponad pięciokrotnie mniej. W formie koncentratów występują też środki do innych zastosowań, np. czyszczenia powierzchni ponadpodłogowych czy sanitariatów.
W strukturze kosztów firm świadczących usługi porządkowe środki chemiczne stanowią zaledwie 7% wydatków, podczas gdy koszt personelu waha się od 80 do 85%. Proporcjonalnie koszt zakupu profesjonalnych środków do sprzątania nie jest wysoki, tym bardziej że wysoka jakość i skuteczność produktów tego typu minimalizuje ryzyko powtarzania poszczególnych czynności przez personel, którego wynagrodzenie stanowi o wiele większą część kosztów.
Poza stosowaniem kiepskiej jakości środków czystości do zmniejszenia efektywności kosztowej przyczynia się również nadmierne dozowanie produktów, bez ustalonych procedur zużycia, „na oko”. Tymczasem produkty MEDISEPT można aplikować z wykorzystaniem automatycznych systemów dozowania i dodatkowo obniżyć zużycie środków czystości nawet o 30-50%. Taki sposób dozowania wpływa też na skrócenie czasu przygotowania roztworu oraz czystość bakteriologiczną koncentratu, która jest szczególnie istotna podczas sprzątania placówek medycznych i gabinetów stomatologicznych. Poza aspektem kosztowym stykamy się więc również z kwestią bezpieczeństwa i skuteczności sprzątania.
Jeżeli podobał Ci się artykuł i chcesz być na bieżąco informowany o nowościach w serwisie informacyjnym Branży Czystości, zapisz się do naszego Newslettera TUTAJ!