Okres świąteczno-zimowy to dla każdej branży jeden z najruchliwszych okresów w roku, także dystrybutorzy środków czystości mają bardzo dużo pracy. Dlatego może się okazać, że będzie to trudny okres dla wielu firm z powodu wyzwań, jakie będą stały przed nimi. Dotknie to zarówno dystrybutorów środków czystości na rynku B2C (business to consumer), jak i B2B (business to business).
Poniżej przedstawiamy typowe wyzwania przed jakimi stają sprzedawcy w tym okresie:
• Opóźnienie dostawy produktów, ze względu na warunki atmosferyczne,
• Nieporozumienia powstałe pomiędzy producentami, dystrybutorami i klientami końcowymi,
• Brak mocy przerobowych lub nieoszacowanie stanów magazynowych.
Nieoszacowanie stanów magazynowych to dość typowe u dystrybutorów środków czystości w okresie zimowym. Specjaliści nazywają to zjawisko „zabijaniem produktu przez sukces”. Do tego dochodzi, gdy produkt sprzedaje się znacznie lepiej niż przypuszczano co wiąże się z szybkim wyczerpaniem zapasów. W branży czystości głównie można to zauważyć przy zakupie soli drogowej, soli do posypywania oblodzonych chodników czy ulic. To tylko jeden z przykładów produktów, które w tym okresie mogą być bardzo chętnie kupowane – jeżeli są na naszym stanie magazynowym. Warto w tej sytuacji wprowadzić w życie kilka porad, które mogą nam uratować dobry wynik sprzedażowy w okresie świąteczno-zimowym i podołać wyzwaniu.
Dystrybutor środków czystości musi umieć przewidywać – prognozowanie
W pierwszej kolejności należy, cofnąć się kilka lat wstecz i sprawdzić jak sprzedawał się towar w ubiegłych latach. Jeżeli dokładnie przeanalizujemy sytuacje na rynku i wcześniejsze potrzeby klientów jesteśmy wstanie skutecznie zabezpieczyć się przed brakiem towaru zabezpieczając stany magazynowe i łańcuchy dostaw.
Być przygotowanym na nieoczekiwane sytuacje – zarządzanie w sytuacjach kryzysowych
Może się zdarzyć, że nawet nasi dostawcy lub producenci od których kupujemy mogą nie nadążyć z wytwarzaniem produktów. I co w takiej sytuacji? Zawsze musimy mieć z tyłu głowy, że taka sytuacja może się zdarzyć, musimy mieć tzw. inną opcję na tego typu sytuacje, czyli pomyśleć o awaryjnym dostawcy. Wielu dystrybutorów środków czystości ze względu na lojalność zamawia tylko u jednego dostawcy, co może okazać się opłakane w skutkach pod względem sprzedażowym.
Iść z duchem czasu – nowe technologie i automatyzacja procesów
Nowe technologie, które pomagają nam w zamawianiu towarów są jak najbardziej pożądane. Także programy do obsługi magazynów pomogą nam w dokładnym określeniu naszych możliwości składowania czy kontrolowania stanów najlepiej sprzedających się produktów. Nie chodzi o to, aby co chwile spoglądać na ilość, tylko zastosować technologiczne rozwiązanie, które poinformuje nas dużo dużo wcześniej, że należy złożyć zamówienie do dostawcy, lub zrobi to za nas.
Nadchodzący okres, w jaki już za kilka dni wielu z Was wejdzie jest czasem intensywnej pracy ale i czasem wzmożonych zysków, jeżeli wszystko dobrze zaplanowaliśmy. Dla wielu dystrybutorów środków czystości jest to „miesiąc jak miesiąc” i nie przykładają się do zabezpieczenia swoich stanów magazynowych na ten nadchodzący gorący pod względem sprzedażowym okres. A przezorny zawsze zabezpieczony….
Jeżeli podobał Ci się artykuł i chcesz być na bieżąco informowany o nowościach w serwisie informacyjnym Branży Czystości, zapisz się do naszego Newslettera TUTAJ!