„Czas na branżę utrzymania czystości” to cykl wywiadów z osobami związanymi ze świadczeniem usług sprzątających, dystrybutorami środków czystości i sprzętu oraz producentami działającymi zarówno na polskim jak i zagranicznym rynku. Prawdziwe historie, subiektywne opinie i uwagi będą prawdziwą skarbnicą wiedzy.
Dziś rozmawiamy z Aliną Krupa właścicielką firmy Ali Team.
Zapraszamy do lektury!
Dlaczego firma sprzątająca? Co Panią skłoniło do założenia właśnie takiej działalności?
Tu ciekawostka. Od młodzieńczych lat ceniłam sobie ład i porządek. Zaczęło się od porządków domowych, przez co moja rodzina nie miała wcale łatwego życia. Należę do osób bardzo poukładanych, ale jeszcze bardziej cenię sobie bezpieczeństwo. W czasie swojej kariery w firmie informatycznej na stanowisku kierownika administracyjnego miałam córkę na wychowaniu i jak każda kobieta szanująca bezpieczeństwo wolałam pracować na etacie.
Właśnie w firmie informatycznej znajomi z pracy się uśmiechali i sugerowali, że pomyliłam branżę, ponieważ nadawałabym się do sprzątania. Dostrzegałam uchybienia w pracy firm sprzątających i pań sprzątaczek również oraz strofowałam każdego odnośnie porządku. Robiłam to oczywiście z humorem, ale jednak nie mogłam się opanować, żeby zwrócić uwagę. Gdy moja córka poszła już na studia podjęłam pracę właśnie w firmie sprzątającej. Byłam menagerem na Warszawę i można skromnie ująć, że odpowiadałam za wszystko. Dobór kadr, kontrahentów, no i oczywiście rozmowy handlowe.
Po 10 latach pracy „u kogoś” za namową 2 fantastycznych znajomych przedsiębiorców odważyłam się na samodzielny krok i spróbowanie swoich sił w biznesie. Już po 6 miesiącach działalności zyski przewyższyły koszty i zaczęłam zarabiać. A wracając do pytania „dlaczego firma sprzątająca”? To odpowiem, że bardzo to lubię. Zadowolenie moich klientów i pracowników jest dla mnie najważniejsze i wiem, że właśnie w tej branży sprawdzam się najlepiej.
Jak sami piszecie dla Was celem jest długofalowa relacja z klientem. Jak wygląda to w praktyce?
Branża sprzątająca jest dość popularna. Niestety nie każda firma podchodzi do tego tak jak my, czyli stawia jakość usługi na najwyższym poziomie. Dla nas zadowolenie klienta to najwyższa wartość, której nie da się nawet określić ciągiem liczbowym na fakturze. Staramy się sprostać nawet najbardziej wymagającym klientom. A wymagania, niech mi Pan uwierzy są przeróżne.
Nie zostawiamy nigdy klienta samego z problemem. Wielokrotnie jako właścicielka firmy wstawałam o 2 czy 3 rano, bo był z czymś problem na obiekcie. Nigdy nie zdarzyła się sytuacja, że pracownicy klienta przyszli do nieposprzątanego biura. Bazując na stałej współpracy z klientami zdarza się nam np. wykonanie jakiejś usługi „extra” za którą nie obciążamy klienta. Staramy się zawsze dopasować i rozwijać naszą współpracę. Jeśli klient jest zadowolony to nie będzie szukał innej firmy.
Jak zmienia się branża utrzymania czystości w Polsce na przestrzeni ostatnich 10 lat?
W branży sprzątającej jak Pan wspomniał cały czas wiele się dzieje. Jak to zwykle w biznesie również w mojej branży klienci są coraz bardziej wymagający. Zdecydowana zmiana jaka jest widoczna to odchodzenie od zatrudniania personelu sprzątającego w firmach właśnie na rzecz outsourcingu. Firmy przez to ograniczają koszty jednak też nie są tak skore do płacenia firmom dbającym o czystość.
Na przestrzeni 10 lat powstało bardzo dużo wspólnot mieszkaniowych, gdzie kilkanaście lat temu na rynku można było tylko spotkać spółdzielnie mieszkaniowe, które zatrudniały gospodarzy a ci z kolei byli odpowiedzialni za sprzątanie. We wspólnotach już takiego rozwiązania się nie stosuje, tylko wynajmuje konkretną firmę specjalizującą się w takiej dziedzinie. Dodam również, że zmiany, o których należy wspomnieć (niestety te negatywne) to wzrost kosztów pracowniczych, wzrost cen środków czystości, przeterminowane należności.
Te czynniki wpływają również negatywnie na renegocjacje umów z klientami. W ostatnim czasie bardzo dużym problemem jest również dobór pracowników. Stale się rozwijamy i rekrutacja w tej branży to proces, który nigdy się nie kończy. Moi pracownicy bardzo cenią sobie pracę w Ali Team i chętnie polecają mi swoich znajomych do pracy z czego chętnie korzystam. Jednak znam firmy, które wypadły z rynku właśnie przez problemy z personelem.
Obecnie na rynku trudno o dobrego i wykwalifikowanego pracownika. Czy w Pani firmie także jest duża rotacja personelu?
Nie, w Ali Team szanuję swoich pracowników. Płace im odpowiednio za wykonaną pracę, jestem elastyczna. Pracują ze mną osoby z którymi znam się nawet po kilkanaście lat. Oczywiście zdarzają się sytuacje, gdzie ktoś opuszcza firmę jednak nigdy nie są to powody leżące po stronie pracodawcy. Rzetelnym i solidnym pracownikom gwarantuję stabilne zatrudnienie, pensja jest zawsze na czas, odpowiedni sprzęt ułatwiający wykonywanie pracy. Nie robię problemów z urlopami, staram się zawsze iść na rękę.
Sama przecież też jestem człowiekiem i rozumiem różne sytuacje. Nie toleruję jednak kłamstwa i okradania firmy ze środków czystości. Tych przewinień nigdy nie wybaczam i jestem bardzo restrykcyjna. Ale właśnie dzięki takiemu podejściu mam bardzo lojalny team, a w firmie panuje rodzinna atmosfera.
Czym wg Pani jest profesjonalizm w usługach sprzątających?
O profesjonalizmie świadczy tylko jedna rzecz – zadowolenie klientów. Dokładamy wszelkich starań, żeby usługi świadczone przez Ali Team były zawsze wykonane w 100% z jakością na najwyższym poziomie. Bardzo często zdarza nam się otrzymywać telefony, sms lub maile od klientów, szczególnie po „wejściu” na nowy obiekt, o treści „Dziękuję Pani Alino, nawet nie wiedziałem, że podłoga ma taki kolor” lub „Pani Alino, tu nigdy nie było tak czysto”. Tak właśnie wyobrażam sobie profesjonalizm.
Z jakiej usługi na rzecz klienta jest Pani szczególnie dumna?
Hm…z jakiej usługi? W zasadzie każda usługa związana z czystością jest dla mnie ważna.
Możliwość zapewnienia dobrego serwisu sprzątającego taktuję jako inwestycję, która przynosi konkretne korzyści – chcę by czystość zagościła w każdym pomieszczeniu tym samym wpłynęła pozytywnie na wizerunek estetyczny firm oraz na dobre samopoczucie ich pracowników. A to ważny element do zatrzymania obecnych i przyciągnięcia nowych klientów.
Jakie są plany na najbliższe lata?
Nie jesteśmy korporacją, gdzie zarząd ustala cele i potem monitoruje ich wykonanie. W przyszłości chciałabym utrzymać tępo wzrostu mojej firmy na adekwatnym poziomie i pozyskiwać nowe obiekty. Nie planujemy rozszerzać działalności o inne zakresy usług.
Znamy się na utrzymaniu czystości w biurach, salonach samochodowych oraz wspólnotach mieszkaniowych i właśnie dla takich klientów chciałabym świadczyć usługi. Jednak, jeśli miałabym twardo opowiedzieć o planach to krótko: pozyskanie klientów, którzy cenią sobie porządek, a jednocześnie nie będą liczyli na to, że będzie to za darmo.
Dziękujemy!
Jeżeli podobał Ci się artykuł i chcesz być na bieżąco informowany o nowościach w serwisie informacyjnym Branży Czystości, zapisz się do naszego Newslettera TUTAJ!