„Czas na branżę utrzymania czystości” to cykl wywiadów z osobami związanymi ze świadczeniem usług sprzątających, dystrybutorami środków czystości i sprzętu oraz producentami działającymi zarówno na polskim jak i zagranicznym rynku. Prawdziwe historie, subiektywne opinie i uwagi będą prawdziwą skarbnicą wiedzy.
Dziś rozmawiamy z Mateuszem Szulcem – właścicielem firmy MatClean Zapraszamy do lektury!
1. Panie Mateuszu jest Pan młodą osobą-studentem 3 roku zarządzania. Co Pana skłoniło do założenia firmy sprzątającej?
Od najmłodszych lat pragnąłem prowadzić własną firmę, najlepiej taką, która w jakiś sposób odzwierciedlałaby mnie jako człowieka. Pomysł z firmą sprzątającą narodził się już na pierwszym roku, kiedy obserwowałem rynek usług w Poznaniu i zauważyłem pewną niszę na rynku, tylko jeszcze nie wiedziałem jak się w nią wbić. Jednak pomysł został. Przez dwa lata studiów nabierałem doświadczenia w firmie taty, była to firma o charakterze usług budowlanych, jednak doświadczenie jakie zdobyłem w prowadzeniu firmy pozwoliły na kolejny krok do przodu. W końcu nadszedł dzień kulminacyjny, kiedy pewien klient po zakończonej budowie domu zapytał, czy świadczymy również usługi sprzątające po budowie. Tego dnia stwierdziłem, że jeśli nie spróbuję mając 21 lat, to później już nie podejmę takiego ryzyka. Postanowiłem, że nawiąże współpracę z firmami budowlanymi, aby świadczyć głównie usługi sprzątania po budowach i remontach. Taki miał być początkowy zakres usług firmy MatClean, jednak jak wcześniej wspominałem rynek nie jest jeszcze nasycony firmami sprzątającymi i postanowiliśmy rozszerzyć usługi do kompleksowego sprzątania, między innymi w naszej ofercie znajduje się sprzątanie domów i mieszkań, biur, lokali czy profesjonalne mycie okien.
2. Czy początki były trudne? Co okazało się najtrudniejsze?
Najtrudniejszy był sam start, początkowo nie chciałem zatrudniać wielu osób, aby mieć dla nich odpowiedni zakres prac. Na samym początku okazał się problem w stałości zleceń. Jednak rozwiązaliśmy ten problem, zachęcając klientów do cyklicznego sprzątania domów i mieszkań. W ten sposób klient miał zapewnione sprzątanie raz w tygodniu, w naprawdę niskich cenach, a co najważniejsze mógł cieszyć się bardzo dobrze i solidnie wykonaną pracą.
3. Ostatnio na łamach na Serwisu Informacyjnego Branży Czystości, pojawił się artykuł na temat Millenialsów w branży czystości? Jak Pan
się na to zapatruje?
Nie ma co ukrywać Millenialsi to jest problem, jeżeli chodzi o przyszłość usług czy ogólnie rynku pracy. Każdy młody człowiek, idąc na studia nie myśli nawet o tym, żeby w przyszłości sprzątać między innymi toalety. Również należę do tej grupy ludzi, jednak wiele ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego, że jest to praca jak każda inna. Rynek się zmienia i zarobki również. Niejedna sprzątaczka może zarobić więcej niż osoba na wyższym stanowisku. Tak naprawdę jest to uzależnione od nas samych, to jak pracujemy, co dajemy od siebie dla firmy, przekłada się na zadowolenie, a co najważniejsze wyższe zarobki. Problem w młodych ludziach jest o tyle taki, że chcieliby zarabiać wiele, ale tak naprawdę nie robić nic. W firmie MatClean patrzymy szeroko w przyszłość, zatrudniamy osoby w młodym wieku, jedna dziewczyna ma 23 lata i nie widzi problemu w sprzątaniu, bo po prostu to lubi, zatrudniamy również panie po 60 roku życia, aby mogły uczyć młodsze pracownice. Łamiemy stereotypy rynku, nasza firma nie opiera się głównie na paniach z Ukrainy, oczywiście również takie posiadamy, jednak nie skupiamy swojej firmy, tylko i wyłącznie na pracownikach ze wschodu, gdyż jest to nieprzyszłościowe. Zatrudniamy osoby, którym sami ufamy, ponieważ jest to wielka odpowiedzialność.
4. W czym firma MatClean jest najlepsza i co ją wyróżnia na tle konkurencji?
Zapewniamy kompleksowy zakres usług, do którego przykładamy się z niesamowitą starannością. Jednakże najlepiej czujemy się w sprzątaniu po remontach i budowie, gdyż tak została na początku przystosowana nasza kadra. Mało jest firm na rynku poznańskim, którzy naprawdę dobrze wykonują swoją pracę pod względem jakości. Nie zamierzamy zatrudniać wielkiej ilości osób, gdyż tak naprawdę nie nastawiamy się na „masówkę”. Przykładamy wagę do szczegółów, gdyż wiemy, że zadowolony klient zawsze wróci. Warto również wspomnieć, iż nasi pracownicy różnią się w danych kategoriach, jeśli musimy myć same okna to mamy dwie Panie, dla których nie ma konkurencji tak dobrze wykonują swoją pracę, jeśli natomiast chodzi o sprzątanie domów, mieszkań czy biur posiadamy zaufane osoby, które bardzo dobrze się czują w tego typu usługach. Posiadamy dużo tańsze usługi niż firmy poznańskie, gdyż jesteśmy firmą z obrzeży, a dokładniej Obornik Wlkp, przez co klienci z Poznania i okolic chętniej korzystają z naszych usług.
5. Proszę opisać najciekawszą lub najtrudniejszą usługę, jaka została przez Pana firmę wykonana?
Niewątpliwie najtrudniejszym wyzwaniem było sprzątanie w okresie wielkanocnym. Każdy kilka dni wcześniej chciał mieć umyte okna, posprzątane domy i mieszkania. Jednak ciężko było pogodzić wszystkie zlecenia, ale ostatecznie na dwa tygodnie przed samymi świętami zatrudniliśmy dodatkowe dwie osoby, które przeszły przyspieszone szkolenie, aby każdy klient czuł się doceniony i miał solidnie wykonaną usługę. W okresie wielkanocnym zaczynaliśmy pracę o 7 rano, a kończyliśmy o 20-21. I tak dzień w dzień przez trzy tygodnie, a pracy ciągle przybywało. Ostatecznie udało się zrealizować każde zamówienie, a my cieszyliśmy się takim uznaniem na rynku od samego początku świadczenia usług.
6. Dopiero Pan raczkuje w branży, ale jakie wrażenia ma Pan po dotychczasowej działalności oraz czy nasuwają się jakieś wnioski?
Tak zgadza się, to dopiero początki jednak jak to w usługach przytrafia się czas gorszy i lepszy, dlatego najważniejsze jest szukania rozwiązań nawet z najgorszych opresji. Na pewno cierpliwość i ciężka praca to klucz do sukcesu. Na początku września planujemy poszerzyć działalność i prowadzić nasze usługi również w Warszawie. Nawiązane zostały już rozmowy z trzema deweloperami i liczymy, że zakończą się ona pomyślnie.
Dziękujemy za miłą rozmowę!
Jeżeli podobał Ci się artykuł i chcesz być na bieżąco informowany o nowościach w serwisie informacyjnym Branży Czystości, zapisz się do naszego Newslettera TUTAJ!